Hyckleri



Ska jag fimpa Luman en timme mellan halv nio och halvtio ikväll?
Aldrig.

Jag ställer aldrig upp på hyckleri. Vad kostar spektaklet som får folk att tro att de gör något nyttosamt för miljön? Antagligen långt mycket mer än att låta lyset och apparaterna vara på som vanligt. Handlingen räddar inga regnskogar, isbjörnar eller konkar något kärnkraftverk. Det försätter bara medelmåttan i en falsk tro om att vara klimatsmart och miljömedveten. Och låter det glömmas bort att vi varje dag har ansvar för hur våra efterkommande ska ha det. Och om planeten jorden ska få finnas som något livgivande framöver.

I mitt hem eldas så mycket levande ljus året om att de vitmålade väggarna är brutna med sot. I mitt hem kastas ingen mat. Inte heller mejeriprodukter vars datummärkning passerat. I mitt hem används lågenergilampor, vintage och oblekta toapapper. Jag gör vad jag kan i det lilla. Två adopterade orangutanger på Borneo får alla mina plasmaersättningar och i 20 år har jag stöttat IOGT NTO i deras framtidsprojekt på Sri Lanka.  

Sök Earth Hour och släng ett öga på nätet. Vad har bara det lilla kostat miljön i energi. Alla bilder, reportage och utvikningar från liten och från stor. WWF har lagt ner krut i sin promotion kan man se. Det är hyckleri på hög nivå. Att det sen i verkliga livet just ikväll anlitas massor med energikrävande support för att släcka ner skyltar, neon och samtidigt vakta det mörka och okontrollerade är ju inte klokt. Vilket spektakel!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0