Cynism



Cynism gör mig nedstämd. I alla fall när man utövar känslokalla och illusionslösa åsikter om människor och verkligen uttalar sitt innersta svarta om att det är omöjligt att omvända. Och allra helst när det påtalas till oss som inte bett att bli smittade. Wikipedia får ju inte ses som någon vetenskapligt trovärdig bank på förklaringar & definitioner, men ofta finner man något som i alla fall är åt rätt håll. Här och nu fick jag lära mig.

Det är nämligen så, att jag har rätt mycket cynism omkring mig dessa dagar, men det är bara EN som delar med sig som har fått min uttryckliga respekt. Därför att den, när den kommer till tals inte är till för att vare sig sänka mina eller andras skepp. Det är "bara" en verbal konklusion om hur läget "kan" vara. Och säkert är. Dvs omöjlig utifrån gängse normsystem. Och ett slags råd till mig att i alla fall försöka upprätthålla oberoende och självbehärskning.

Den Kyniska skolan var det ja.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0