Grundavdrag

Det kom ett formellt fönsterkuvert idag. Man svarar på min protest.



Av 12 kap 2 § sista stycket sista meningen Inkomstskattelagen i dess lydelse vid 2009 års taxering framgår emellertid att avdrag för övriga utgifter i inkomstlagens tjänst - utöver utgifter för tjänsteresor, tillfälligt arbete, dubbel bosättning, hemresor, egenavgifter och hobbyverksamhet - medges endast till den del som utgifterna sammanlagt under året överstigit 5 000 kr. Ditt avdrag för omkostnader vid uppdrag som kontaktfamilj under år 2008 kan därför medges endast om grundavdrag med kr 5 000 får göras.

Men hallå. Vad är detta för system? Hur tänker nu skatteverket?
Omkostnadsersättning innebär lagstadgat basbelopp och är absolut ingen lön. Det är en ersättning för de omkostnader jag har för att låta två barn finnas, vara och må bra med mig när de är här. Av vilken anledning skulle jag gå med på att de tar bort 5000kr från det belopp jag yrkar avdrag med. Jag har fått ersättning, retroaktivt för utgifter som sedan länge är både skattade och uppätna. Sen vill skattemasen låtsas att femtusen av dem aldrig fanns och "kanske" låta mig slippa skatta på resten.

Jag fortsätter processa. Brevet innehåller ett "erbjudande" om att Skattenämnden "kan" få titta på ärendet. Om jag istället godtar snubbens förslag så kan han besluta själv. Dvs låta mig dra undan omkostnadsersättningen minus 5000kr från årsinkomsten. Känner att vi nog ska bli två, eller flera om den saken. Basta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0